OMODA 9 – luksusowy SUV z Chin, który może zrewolucjonizować europejski rynek
W 2025 roku świat motoryzacji z niekrytą ciekawością spogląda na Chiny. Marka OMODA, należąca do koncernu Chery, przygotowuje europejską ofensywę z nowym, flagowym SUV-em – OMODA 9. Samochód, który ma konkurować z takimi tuzami jak Hyundai SANTA FE, Skoda Kodiaq, Mazda CX-60, czy nawet BMW X3 i Audi Q5. Czy futurystyczna stylistyka, potężna moc i zaskakująco niska cena wystarczą, by zdobyć serca europejskich (i polskich) kierowców?
Imponujące wymiary i futurystyczna sylwetka
Już na pierwszy rzut oka OMODA 9 wyróżnia się z tłumu. To SUV klasy średniej-wyższej, ale jego masywne proporcje (długość blisko 4,9 m) i bardzo nowoczesny design mogą kojarzyć się raczej z konceptami niż produkcyjnym autem.
Cechy stylistyczne OMODA 9:
- Agresywnie zarysowany front z wąskimi światłami LED i podświetlaną listwą LED.
- Zintegrowany pas świetlny z tyłu, biegnący przez całą szerokość auta.
- Ukryte klamki i gładkie linie nadwozia poprawiające aerodynamikę.
- Ogromne koła (20–21 cali) i muskularne nadkola.
- Dwukolorowe wersje lakierowania i opcjonalny dach panoramiczny.
Jeszcze więcej stylu: design oparty na złotym podziale i krystalicznej palecie kolorów
Projektanci OMODA 9 oparli sylwetkę pojazdu na tzw. złotej proporcji 0.618, uznawanej za doskonały balans estetyczny. Efektem jest samochód o harmonijnych, ale wyrazistych liniach – muskularny, dynamiczny, a przy tym elegancki.
Z zewnątrz zachwycają:
- tylne światła LED o „technologicznym” stylu i efektownym układzie,
- pełnowymiarowy, 1,31-metrowy szklany dach panoramiczny z elektryczną roletą,
- wysuwane klamki, przyciemniane szyby, relingi dachowe i pełne oświetlenie LED,
- 5 unikalnych kolorów inspirowanych kryształami: Andesite Grey, Hawk's Eye Grey, Peridot Green, Quartz White i Onyx Black.
Napęd i osiągi – od hybrydy po sportowego potwora SHS
Na rynkach zagranicznych OMODA 9 pojawiła się w kilku wariantach napędowych. W Polsce spodziewamy się debiutu dwóch kluczowych wersji:
OMODA 9 Hybrid (HEV)
- Układ hybrydowy oparty na silniku 1.5 Turbo (ok. 190 KM) i jednostce elektrycznej.
- Łączna moc systemowa: ok. 250 KM.
- Napęd na przód lub opcjonalnie AWD.
- Skrzynia automatyczna CVT.
OMODA 9 SHS (Super High Speed)
- Napęd w pełni elektryczny lub hybrydowy plug-in (w zależności od rynku).
- Łączna moc: nawet 600 KM!
- Przyspieszenie 0–100 km/h: około 4 sekundy.
- Napęd na wszystkie koła.
Zasięg w wersji elektrycznej szacowany jest na ponad 700 km, co oznacza rekord w tym segmencie.
Dane techniczne i osiągi (dla rynku UK)
W wersji produkcyjnej na rynek brytyjski OMODA 9 dysponuje 449 KM mocy i rozpędza się do 100 km/h w 4,9 sekundy.
Podstawowe dane techniczne:
- Długość: 4,77 m,
- Pojemność bagażnika: 660 l,
- Zasięg hybrydowy: ponad
- Zasięg EV:
- Dostępne tryby jazdy: ECO, Normal, Sport.
Komfort klasy premium: wszystko w standardzie
Producent deklaruje filozofię „Everything. As. Standard.” – czyli pełne wyposażenie bez konieczności dopłat za najważniejsze udogodnienia.
Wyposażenie standardowe obejmuje:
- fotele z elektryczną regulacją, wentylacją i podgrzewaniem, z wbudowanymi głośnikami w zagłówkach,
- system dźwięku SONY z 8 głośnikami i aktywnym wygłuszeniem,
- ekran centralny 14,8” + wyświetlacz Head-Up + nawigacja,
- ładowarka bezprzewodowa (50W, chłodzona),
- kamery 540° z przezroczystym widokiem podwozia,
- klimatyzacja dwustrefowa z filtracją PM2.5.
Systemy bezpieczeństwa i autonomiczna jazda
OMODA 9 oferuje systemy jazdy autonomicznej poziomu 2+, a docelowo 3.
Systemy wspomagające kierowcę (ADAS):
- ACC – aktywny tempomat adaptacyjny z funkcją jazdy w korku,
- FCW – ostrzeganie przed kolizją,
- LDP – system utrzymania w pasie,
- BSD – monitorowanie martwego pola,
- RCTB – automatyczne hamowanie przy cofaniu,
- automatyczne światła drogowe, czujnik zmęczenia kierowcy.
Cena i konkurenci
Na rynku brytyjskim OMODA 9 została wyceniona na 44 990 funtów, czyli ok. 230 000 zł.
Główni konkurenci w Polsce:
- Hyundai SANTA FE Hybrid / Plug-in: 230–270 tys. zł,
- Skoda Kodiaq Sportline 4x4: od 205 tys. zł,
- Toyota Highlander 2.5 Hybrid AWD: od 265 tys. zł,
- Mazda CX-60 PHEV AWD: od 229 tys. zł,
- BMW X3 xDrive30e / X5 45e: 270–400 tys. zł.
W tym kontekście OMODA 9 oferuje więcej za mniej.
OMODA 9 ma wszystko, by odnieść sukces: odważny design, imponujące osiągi, najnowsze technologie i zaskakująco przystępną cenę. Marka, choć jeszcze nieznana szerzej w Europie, korzysta z doświadczenia koncernu Chery – jednego z największych producentów aut w Azji.
Poznaj bliżej inne modele marki Omoda, które są już dostępne w naszym salonie OMODA w Katowicach:
➡️ Omoda 5
➡️ Omoda E5